על מנת לבצע תיקונים קטנים בבית, בחנות או אפילו במפעל, לא חייבים להיות בעלי ידע מקיף בהנדסה, במערכות חשמליות או בצנרת. אבל כאשר על הפרק עומדת התקנת מערכות גילוי כיבוי אש התמונה שונה לחלוטין. כאן, לא מדובר בחיבור של גלאי עשן נייד ורגיל, שלא בהכרח קשה לביצוע יותר מהתקנת גוף תאורה חדש. כאשר מדובר על התקנת מערכות כיבוי אש משוכללת נדרשת מומחיות מסוג אחר. במקרה זה נדרשת היכולת לערוך תכנית מפורטת שניתן יהיה להגיש לאחר מכן לבדיקה הגורמים המוסמכים. לאחר מכן נדרשת פעולה מורכבת של התקנה, בכפוף לתקנים, בהתאם לסוג המבנה, על בסיס ספיקת מים רצויה ולעיתים, גם בשילוב הכנת חדר משאבות ייעודי. חשוב מאוד לזכור שכל טעות קטנה ככל שתהיה שתתבצע בתהליך התקנת מערכות גילוי אש ועשן, עלולה להביא למצב שבו המערכות לא יופעלו במקרה שריפה וחיי אדם עלולים להימצא בסכנה.

למידע נוסף לחצו כאן

סוגי מערכות גילוי וכיבוי אש

כאשר פונה קבלן, אדריכל או כל גורם אחר בבקשה לבצע התקנת אמצעי כיבוי אש עשויות לבוא בחשבון כמה וכמה אפשרויות. אפשרות אחת הינה התקנת מערכות ספרינקלרים רגילה, שפועלת באמצעות ספיקת מים מקובלת. אפשרות אחרת הינה לבצע פיזור של גלאים מיוחדים, כדוגמת גלאי יניקה לצד אמצעים לזיהוי חומרים מסוכנים או נדיפים כגון בוטאן, פרופן, פחמן חד חמצני, אמוניה וכיוצא באלה.

במידת הצורך, ניתן לבצע גם התקנת מערכות גילוי כיבוי אש המבוססת על שיטות די מקובלות (אך בכל זאת, פחות נפוצות) כדוגמת פריאקשן. במערכת מסוג זה עשויים להשתלב גם גלאי אש וגם גלאי עשן לצד מגופים ועוד מרכיבים. הרעיון הוא למנוע הימצאות מים באופן קבוע בצנרת הכיבוי מחשש לפגיעה בציוד רגיש, במערכות חשמליות, חדרי שרתים, ארונות חשמל. רק לאחר זיהוי של שריפה ורק לאחר שכמה סוגי גלאים ווידאו כי אין מדובר בזיהוי שגוי, תופעל מערכת לחץ שתסיע מים או פתרונות אחרים לכיבוי הלהבות. אם כן, מערכת כיבוי פריאקשן נועדה לתת מענה גם למקומות שבהם אין סכנה מהותית לחיים, כגון חדרי חשמל או שרתים, אך יש סיכון לרכוש יקר ערך אם יופעלו המתזים. מדובר במערכת עם הגנה כפולה, שבה רק אם מתקבלת התראה מגלאי עשן, בנוסף לירידה של לחץ אוויר במערכת, ולעיתים אמצעים נוספים, מתחילה פעולת המתזים.

מערכות כיבוי וגילוי אש סמויות

במידה ואתם רוצים להתקין מערכות גילוי עשן וכיבוי שריפות מבלי לפגוע בעיצוב החלל, ישנן מערכות מיוחדות המותקנות בצורה סמויה. מלבד התקנת מערכות גילוי כיבוי אש מקובלות, ניתן לתכנן גם פתרונות סמויים, שלא נראים לעין. קיימת הטכנולוגיה לתכנן פתרונות נסתרים, מבלי להפחית מהיעילות הנדרשת. התקנת מערכות ספרינקלרים סמויים אפשרית וזאת גם בהתאם לתקנות וגם על פי ההנחיות של חברות הביטוח השונות, הדורשות התקנת אמצעי גילוי וכיבוי לצרכי ביטוח.

כמה מילים על מערכות ספרינקלרים

התקנת מערכות ספרינקלרים היא עולם ומלואו של אפשרויות. בתמצית, זוהי מערכת צינורות העוברת בתקרה של המבנה, בה לרוב קיים לחץ גבוה של מים, גז או נוזל כלשהו, כאשר בדרך כלל הפתחים סגורים עם אטמים מזכוכית. האטמים מתנפצים בטמפרטורה גבוהה וידוע, ולאחר מכן לחץ המים, הגז או נוזל יוצא החוצה ומעכב את התפשטות האש. מדובר במערכת הפועלת במהירות רבה ובאופן אוטומטי, ואינה מצריכה התערבות של בני אדם.

עם זאת, התשובה לשאלה כמה עולה מערכת ספרינקלרים אינה אחת ויחידה. יש לעיתים הבדלים משמעותיים בין העלויות של התקנת ספרינקלרים כיבוי אש בהתאם לסוג המערכת המתאימה (על פי תקנים, מאפייני שטח, גורמי סיכון וכדומה), בהתאם לגודלה של המערכת ואופן הפריסה שלה, בהתאם למורכבות ההתקנה, וכן אם נדרשים שינויים בתשתיות, ביצוע חיבורים למערכות אש אחרות במבנה, ועוד. על מנת לדעת את העלויות באופן מדויק, יש לבצע תכנון של מערכות כיבוי וגילוי אש, תוך התייחסות לחומרי המבנה ובעיקר התקרה, מצב תשתית המים, תנועת השוהים והמבקרים במקום, תקנים המחייבים את הבית או העסק, וכיוצא בזאת.

יש לציין כי החוק והתקן בישראל קובעים דרישות שונות עבור מערכות ספרינקלרים, ויש לעמוד בהן. כך למשל, יש להתקין את המערכות בכל מבנה שגובהו מעל 13 מטר, ועליהן לכסות את כל השטח למעט אזורים פטורים על ידי רשות כיבוי והצלה. בנוסף, יש לעמוד בתקני התכנון של המערכת, המתייחסים לגודל החללים, כמות החללים, נקודות יציאה, מבנים סמוכים וכן הלאה. היבטים אלו ונוספים ישפיעו גם על הספרינקלרים עצמם, הנבדלים זה מזה במידת הרגישות התרמית, מקדם העברת המים, ועוד.

מי מתקין את המערכות לגילוי וכיבוי אש?

מכיוון שהתקנת מערכות גילוי וכיבוי אש אינה משימה עבור אדם פרטי, ישנן חברות רבות המציעות את השירות. על מנת לבחור בחברה המתאימה ביותר עבורכם, חשוב שתשימו לב לדברים הבאים:

  • מוניטין – התקנת מערכות בטיחות אלו, בעלות חשיבות גבוהה במיוחד. לכן, וודאו שהחברה המספקת את שירותי ההתקנה, בעלת מוניטין טוב ואמין. זאת על מנת שתבטיחו לעצמכם את המערכות האיכותיות ביותר ואת ההתקנה בצורה טובה ביותר.
  • שירותים נוספים – ככל שחברה מספקת שירותי נלווים להתקנת המערכות, כך ערכה עולה. ישנן חברות המספקות גם שירותי ייעוץ ותכנון בשלב שלפני התקנת המערכות בפועל. חברות אלו יכולות לסייע לכם בתכנון ולחסוך לכם זמן ולמנוע מכם טעויות בתכנון שגוי
  • מומחים – וודאו כי אנשי הצוות המגיעים להתקין את המערכות בעלי ידע, ניסיון ומיומנות בכל הקשור להתקנת מערכות לגילוי וכיבוי שריפות. אנשי צוות חסרי ניסיון עלולים להתקין את המערכת בצורה תקולה ולהביא למצב שהמערכת לא תעבוד כראוי.
  • תו תקן – על מנת לקבל את המוצרים הטובים ביותר, במיוחד כאשר מדובר במוצרי בטיחות, כמו מערכות לגילוי וכיבוי שריפות, קיים תו תקן המאשר את תקינות ועמידות המערכות. וודאו כי החברה מספקת רק מערכות העומדות בתווי התקן המחמירים ביותר. על מנת להבטיח לכם מערכות תקינות שיעבדו בצורה הטובה ביותר למשך זמן.
  • מחיר – כמו לפני כל ביצוע רכישה של מוצר או שירות, כדאי שתעשו סקר שוק קצר ותשוו בין כמה חברות המספקות שירותים דומים. בעזרת השוואת מחירים תוכלו לחסוך לעצמכם סכום כסף לא קטן. חשוב שתזכרו לא לבחור בחברה מסוימת מתוך שיקול כלכלי בלבד, יש לקחת בחשבון את שאר המשתנים המופיעים ברשימה

 א.ת. מיגון ואבטחה –מערכות גילוי עשן

אנו בחברת א.ת. מיגון ואבטחה, מספקים מענה ושירות כולל, לרבות התקנת גלאי אש ואמצעי גילוי אחרים. השירות ניתן לאנשים פרטיים, לקבלנים, למשפצים, למוסדות, לחברות הייטק ותוכנה, למפעלי ייצור, לתעשייה. כמו כן, אנו מספקים מענה לצרכי קבלת טופס 4 (אישור אכלוס למבנה מוגמר) וכן ליווי של עסקים הנמצאים בתהליך רישוי עסקים וזקוקים לאישור שירותי הכיבוי בנושא בטיחות אש. בנוסף, אנו בחברתא.ת. מיגון ואבטחה, מבצעים תכנון וגם התקנת מערכות גילוי כיבוי אש במגוון תצורות נוספות. במידת הצורך, ניתן להזמין פתרונות תקניים המבוססים על מערכת יבשה או מערכת בהצפה. התקנת מערכות הכיבוי שלנו, נעשית תוך עמידה בלוח זמנים ובכפוף לסטנדרט גבוה, תקנים מחמירים וכן בהתאם לנדרש ברישוי עסקים.

לכל שאלה צרו אתנו קשר:

טלפון: 076-5400110

דוא"ל: [email protected]

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם